VEM ÄR SITA

Vem är Sita, den kvinnan Rama älskade över allting annat, hon rövades bort av Ravena då Rama vistades ute i skogen tillsammans med henne och sin bror Laksmana under en fjorton års exil, och Ravena, den store demonen, bodde på Sri Lanka, en liten ö utanför södra delen av Tamil Nadu där det idag är en militär konflikt mellan en rebellisk grupp av terrorister som är missnöjda med den politik som staten för emot infödda tamilien, och Sri Lankas lagliga militärrmakt, och jag själv vistas inte långt därifrån denna platsen där dessa skådespel utspelats fast de i tid skiljer sig åt åtminstonde 7000 år ifrån varandra, mitt lilla-garuda-ashram ligger faktiskt inte mer än 250 km bort från sydligaste punkten i Tamil Nadu, och som symboliskt kan betecknas som Indiens botten, själva motsattsen till bergskedjan Himalaja i norr som är Indiens topp, och dit en speciell typ av människa bosatte sig, den eskimåaktiga tibetanska, som måste ha varit raka motsattsen till den tamilianska, som bor precis vid vattenytans nivå och älskar havet, och vi kan anta att Rama vistades här i dessa trakter under sin exil, men exakt var är inte lätt att veta, för ingen historie-forskning är gjord om denna tiden av någon Professor på något väletablerat universitet i Indien, dock har jag en tjock bok, om södra Indiens historia, skriven av K.A. Nilakanta Sastri, död 1975, Professor på Madras universitet, men han anger inga fakta om vad som hände i Tamil Nadu då för 7000 år sedan när Rama vistades här, vad vi vet är att detta måste varit innan Brahmins kom till Indien, och att detta epos om Rama handlar om den ursprungliga hinduismen, men naturligtvis manipulerad senare av Brahmins, men det mesta av symboliken är bortom Brahmins tolknings-område, och ganska oförfalskad, det påstås att Abaraham reste i väg från platsen Ur i Irak vid samma tidpunkt, alltså för omkring 700O år sedan, och begav sig iväg i riktnig emot det förlovade landet, då granne till Egyptien, och muslims menar att Abrahm också är deras ursprungliga fader, samtidigt fast på andra sidan av arabiska havet vistades då Rama, en avatar av Vishnu, en Purusha avatar, Puma avatar, alltså en fullständig inkarnering av Vishnu, en totalt oförfalskad inkarnering av all-medvetandet, det statiska och symboliska all-medvetandet i Ramas kropp, i Ramas personlighet, ska vi tro på detta?, har Rama levt, har Sita funnits, det handlar ej om tro eller inte tro, för tro behandlar frågan om detta hänt i kroppen, vi har en symbolisk berättelse framför oss, Ramayana, och den är mera verklig än verkligheten själv, vi har tre olika plan, symbol, känsla och handling, även om det ej hänt direkt på handlingsplanet i kroppen, så har det hänt både symboliskt och känslomässigt, det är mer än nog, Sita var en själslig kvinna, oerhört vacker genom hennes sköna utstrålning från hennes själsligt starka karisma, hon var en inkarnering av Laksmi, Vishnus hustru, många kvinnor här i Tamil Nadu är vackra på ytan och har ofta en snygg kropp, fast själslösa i sin utstrålning, i sina vibrationer, som om de saknade individualitet, som om de saknade eget inre liv, långt borta ifrån den typ av kvinna som Sita förkroppsligade, de har ej förstått Sitas väsen, det är ej ens intresserade av att söka en sådan förståelse, över hela världen idag är kvinnorna intresserade av att gifta sig och bilda familj, skaffa barn och bygga upp sitt eget lilla emperium, de anpassar sig därför helt till ett kollektivt liv i grupp, i flock, och de materialiserar sin situation, nästan som ett litet affärsbolag, med kanske två bilar och flera mobiltelefoner, datorer och flera teve-apparater och kanske en väl fungerande hem-teater med fin-fina högtalare, den rika arbetar-klassen, medelklassen och överklassen, men de fattiga kvinnorna i världen, de försöker också materialisera sin värld, fast i mindre skala, ingen är intresserad av att söka efter de ideal som Sita förmedlade till världen, de är alla en prototyp av Shivas hustru, Paravati,en kvinno-typ arresterad i ett patriarkalt samhällssystem där hennes innersta känslor aldrig får förädlas, förfinas, för kärlek och empati, men tillåts användas som ett verktyg för en ren social prostitution, hon ger ett leende, hon strålar ut en behagliga känsla från brösten till sin chef, han gillar det, därför får hon ett bra lönelyft senare på året, hon spirder sin emotionella sexualitet här och där, inte för att lyfta upp världen, inte för att besjäla världen, men för hennes egna själviska motiv, men den här emotionella prostitutionen hindrar henne från att ens tänka sig möjligheten att bygga upp en djupare kärleksrelation till sin man eller till sin älskare, allt händer på ytan, snabbt och situationerna växlar, hon är lätt att få ner i sängen, hennes känslor pendlar hit och dit, och med lite alkohol i kroppen är hon beredd att omedelbart lägga sig på rygg, för nästan vem som helst, men hon förväntar sig alltid någonting av sin älskare, pengar eller nån vacker blus eller kjol, hela samhället bygger på denna öppna prostitution av den sexuella känslan på detta emotionella planet, hela samhället är uppbyggt på ett äckligt horeri, helt utan kvalitet, det är ett billigt samhälle, mycket tillfälligt lämpat för ytlig sexuell manipulation och svekfulla och falska känslor, och Sita som är guldet i människan, det gyllene flödet av ren och äkta kärlek direkt från själen, hon är alltså i fångenskap av den värsta sortens demon i varje samhälle, i vårt samhälle är hon i klorna på Sathya Sai Baba och Brahmins-prästernas mantra-grupp, Buddha, en rik knös som vända in i den filosofiska-religösa djunglen för att försöka finna ett permanent bot på lidandet, även då var India ockuperat av Brahmins prästers mantra-ritualer som också fångade in honom i sitt black Magic nät, han placerade kvinnan på kloster, men horeriet florerade även där genom underjordiska gångar mellan munkars och nunnors olika bostäder, men varje dag besökte Ravena Sita, och varje gång var han säker på att han skulle kunna genomföra sin våldtäckt, men då han steg in i hennes rum förvandlades han omedelbart till en paralyserad och passiv demon, han såg henne sitta på en trästol avslappnad och lugn och han kände sig totalt ovärdig hennes kärlek då han stod där framför henne och hans våldtäckts-tankar var bortblåsta, han kände sig smutsig och rå inom sig, och han fölll på knä framför henne, kysste hennes fötter och begav sig av därifrån snabbt ut ur rummet.